lauantai 7. joulukuuta 2013

Täyteläinen punaviiniKAHVI-kastike lihalle

Vietimme eilisen illan isännän kanssa "kaksin" pitkästä aikaa. Rentoillenhan tuo ilta kului ruoan ja viinin parissa. Tähän ateriaan saakka olen ollut sitä mieltä, että possunlihasta syntyy parempaa ruokaa kuin naudasta. No, nyt sitten kerrankin onnistuin naudan kanssa saaden viiden sentin pihveistä sellaisia kuin niiden tulee mielestäni olla ja täyteläinen kastike oli piste iin päälle.

Pihvit syntyi 5cm vahvuisesta naudan takuumureasta sisäfileestä. Saivat nauttia huoneen lämmöstä pitkälti toista tuntia ennen paistamista. Ennen paistoa pintaan molemmin puolin suolaa ja mustapippuria. Ja sitten itse paisto todella kuumalla valurautapannulla öljyssä ja voissa. Tämä ruoka on sellainen, jossa ei voi lihan laadusta tinkiä. Resepti on yksinkertainen, mutta siitä huolimatta meillä monella on kokemuksia lihan ryssimisestä.

Punaviinikahvikastike kahdelle: 1/4dl sokeria, 1rkl tummaa siirappia, 1 pieni sipuli, 21/2dl lihalientä, 1/2dl punaviiniä, 1/2dl vahvaa kahvia, 1/2dl kermaa ja noin 1tl timjamia.

Sulata sokeri pannulla, lisää siirappi ja punaviini, anna kiehahtaa. Laita mukaan kuutioitu sipuli ja lihaliemi, anna keittyä nestemäärän noin puoleen. Lisää mukaan kahvi ja kerma ja jatka taas keittämistä kunnes kastikkeen koostumus on paksun siirappimaista. Mausta timjamilla.

Tämä kastikkeen kanssa syntyi naudanpihvistä sellaista, jota tulen tekemään toistekin. Possu löysi siis kilpailijansa :)





4 kommenttia:

  1. Nam, meillä olisi myös huomenna pihviä ja tarkoitus olisi tehdä mustaherukka kompottia, katsotan mitä tulee...tämä herkuttelu kyllä kostautuu ja tammikuu eletään sitten salaattilunjalla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh :) Mun pelastus herkuttelun kanssa on se, että en piittaa makeasta. Leivon kyllä, mutten syö...

      Poista
  2. Koskakohan minä onnistuisin tuon naudan kanssa?! Olen myös ollut sitä mieltä että nauta ei ole mun juttuni, mutta kun ravintolassa olen muutaman kerran syönyt niin mielettömän herkulliset naudan pihvit että olen joutunut perumaan puheeni. Joskus kun vielä oppisi sen itse täydellisesti laittamaan....

    VastaaPoista