torstai 21. toukokuuta 2015

RIPPEITÄ, helppoa arkiruokaa, hiusväri-allergiaa ja ihonhoitoa

Tein työpäivän päätteeksi pika piipahduksen kirpparilla. Kirpparille meno on aina yhtä kutkuttavaa! Joka kerta sitä miettii jo mennessään...löytyykö jotain? Ja jos löytyy, niin mitä??

Tänään kotiutui nuo keraamiset euron raita-kulhot. Niissä nyt taas kerran oli vaan sitä jotain! Astioita ei mun mielestä voi olla liikaa. Astioiden "eriparisuus" luo kodikkuutta ja samalla tekee katetusta ateriasta sellaisen, johon on jokaisen helppoa käydä käsiksi :)

Tähän asiayhteyteen sopii erittäin hyvin tuo tyttärien joululahja minulle <3 GASTRONAATTI eli kuinka rakastua rippeisiin on Satu Koiviston keittokirja. Kirja tarjoaa hyviä reseptejä, (jämäruokien jatkojalostusta mausta tinkimättä) ja mukaansa tempaavia tarinoita.


BATAATTI-KASVIS keitto

1 bataatti
2pss (a´400g) Apetit keittojuureksia
loraus oliiviöljyä
litra vettä
2 kasvisliemi-kuutiota
currya, inkivääriä ja herpamarea

Päälle raejuustoa ja tuoreita yrttejä.


Kuori ja kuutioi bataatti. Lorauta kattilaan öljyä. Sekoita joukkoon bataatti-kuutiot ja keittojuurekset. Tiristele hetken verran ja lisää vesi + liemikuutiot. Keitä kypsäksi, soseuta ja mausta. 

Tarjoile raejuustolla ja tuoreilla yrteillä.



HIUSVÄRI-ALLERGIAA ja ihonhoitoa

Mä en ole allerginen millekään muulle kuin hiusväreille. Siis niille perinteisille kestoväreille. 

Onko tuttua kirvelyn sekainen kutina päänahassa värjäyksen yhteydessä? Mulle on. 

Olen elänyt tämän asian kanssa jo yli kymmenen vuotta. En uskonut kerrasta, enkä toisestakaan....kunnes "kolmannella" ei enää rillit mahtuneet päähän allergisen reaktion vuoksi. Seurauksena pakkokäynti ensiapuun, lääkkeet ja tohtorin palopuhe.

Mun nahka ei siis kestä peroksidi-pohjaisia aineita, joita on perinteisissä kestoväreissä, vaalennus- ja permanentti-aineissa. Kyse ei ole siis väreistä eikä AMMONIAKISTA vaan "kiinnittävistä" aineosista.

Mitkä hiusten väriaineet mulle sitten käy?

Goldwell - vaahtopurnukka, joka kuvassa näkyykin
Elumen - kampaamotuote
Hennat - enimmäkseen punasävyjä - kiitos ei

Hiusvärin ylläpitona Biozellin "värjäävä" hoitoaine.



Kasvojen hoidossa kuvan Lumene-tuotteet on olleet hyviä! Puhdistusvaahto pureutuu lempeän tehokkaasti jokaiseen ihohuokoseen + kasvovesi viimeistelee.

Tehokkaampaan hoitoon pari DIY-reseptiä suoraan keittiöstä :)

VARTALOLLE "kahvikuorinta"  KARKKIPÄIVÄN OHJEILLA
KASVOILLE ruokasoodaa ja sitruunamehua


Heleätä torstai-iltaa :)

6 kommenttia:

  1. Olet tehnyt taas tosi hyvät löydöt kirpparilta! Kateeksi käy, kun joillakin on silmää löytää kirppareilta vaikka mitä aarteita :) Oletko koskaan testannut ekokampaamojen kasvivärejä? Tutustuin työni kautta erääseen ekokampaamoon ja olin aivan myyty luonnonväreille ja niillä aikaan saataville upeille, kiiltäville hiussävyille. Sinun hiuksiesi väriin noista väreistä löytyy varmasti sopiva. Ekomama on ihana hoitola Turussa, mutta varmasti siellä teidänkin suunnallanne on joku ekokampaamo - tai sitten tervetuloa Turkuun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirppareilta kun löytää jotain, niin tyytyväisyys normi shoppailuun nähden on aina kaksinkertainen....pärjää pelkillä kolikoilla :) Noi ekovärit ovatkin mulle uusi juttu, kiitos Anu vinkistä! Tämä asia täytyykin tutkia :)

      Poista
  2. Täytyykin kokeilla tuota kahvikuorintaa ;) Mukavaa viikonloppua ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kahvikuorinta jätti iholle kyllä hyvän tunnun ja tarvittavat aineksetkin löytyy helpolla. Mukavaa viikonloppua teillekin :)

      Poista
  3. Mä olen kans alkanut huomaamaan että päänahkani ei oikein enää tykkää hiusväreistä ja olenkin jo pitkittänyt värjäysväliä ja en enää laita mustaa väriä vaan olen alkanut vaalentamaan värisävyä kohti oman väristä hiusta. Pelkään että kohta mullekin käy niin, että kertakaikkiaan on pakko lopettaa se värjääminen. Ainakin noilla väreillä mitä yleensä käytän...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kestovärit vaikka ne nykyään hellävaraisemmaksi tehdäänkin ovat siitä huolimatta kovia aineita. Allergisoituminen niille lisääntyy kovaa vauhtia, mutta niitä korvaavia vaihtoehtoja on edelleen aika vähän. Tuntemuksiaan kannattaa kyllä kuunnella (paremmin kuin minä).....mä pelleilin tuon asian kanssa aivan liian kauan ja huonolla lopputuloksella. Viimeinen värjäyskerta kärvensi koko päänahan kudosnestettä valuviksi "palovammoiksi" ja olo sekä näky oli sitten sen mukainen.

      Poista